ازاي بعمل الصور المصغرة لفيديوهات اليوتيوب - صور احترافيه للمبتدئين والمحترفين في دقائق !

أحد مزايا امتلاك قناة يوتيوب هي تحميل صورة مصغرة الخاصة بك مع الفيديو. إنها بمثابة واجهة للفيديو الخاص بك كما أنها تحدد بشكل لا يستهان به ما إذا كان الفيديو الخاص بك سيتم مشاهدته أم لا. لذا فإن طريقه تصميم صورة مصغره لليوتيوب هامة جدا جدا نظرا لانها تجذب المشاهدين وتعمل على زيادة مشاهداتك على اليوتيوب وبالتالى زيادة أرباحك أيضا.

في هذا الفيديو سيتم شرح: كيفية عمل صورة مصغره للفيديو على اليوتيوب بطريقة سهله جدا حتى تساعدك على زيادة مشاهداتك على اليوتيوب مع العلم ان عنوان الفيديو هام بأهمية الصورة المصغرة ايضا. لكن بنسبة 60 الى 70 في المية مشاهدات الفيديو على اليوتيوب بتيجي من الصورة المصغرة.

لما نشوف احصائيات فيديو زى دا ونلاقي ان المشاهدات بدأت تزيد فجأة دا مش من فراغ دا لأنى في الوقت بدأت اهتم بالصور المصغرة شوية واعدل على الصور اللى كانت موجوده قبل كده. فطول ما الصورة المصغرة كويسه مع عنوان جذاب هتلاقي المشاهدات تزيد لوحدها بعد كده.

فان شاء الله النهاردة هنعرف نعمل صورة مصغرة كويسه .. خلينا ندخل في العملى على طول وكل اللى محتاجينه برنامج الفوتوشوب وتحمل الملف اللى هأسيبهولك تحت الفيديو (ودا فيه ملف الصور المصغرة زى ما في الفيديو وكمان الفونتات المستخدمة) ولو مش عندك فوتوشوب هتلاقي رابط تحميل ليه تحت بردو.

أما الان ننتقل لفيديو شرح اازاي بعمل الصور المصغرة لفيديوهات اليوتيوب :


الروابط بالشرح :
  1. ملف الصورة المصغرة + الفونتات المستخدمه
  2. تحميل الفوتوشوب من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-