كيف حصلت على 30 ألف مشترك في شهر واحد فقط !!

السلام عليكم زوار موقع اليمانيستا الكرام، في البدايه حابب أشكركم جمعا على وصولنا لأكتر من 37 ألف مشترك على قناتنا على يوتيوب وبأشكر دعمكم المستمر مع الفيديوهات اللى بتنزل، ولكل اللى حابب يبدأ قناة على يوتيوب وكمان اللى بادئ بالفعل بس القناة بتاعته لسه بتبدأ ومحتاج مشتركين كتير النهاردة هنعرف مع بعض ازاى قدرت اوصل ل 30 ألف مشترك في شهر واحد بس ! ومن غير رغي كتير ولا مقدماات أكتر خلينا نعرف مع بعض ازاي وصلت 30 ألف مشترك بسرعه رهيبة في شهر واحد بس ....

مبدأيا هى خطوات مش شرط تلتزم بيها كلها لكن تبقي عارفها علشان تبدأ تعمل خطواتك اللى هتلتزم بيها، وطبعا خطواتك للوصول للآلاف من المشتركين على قناتك لازم تبقي واخدها عن خبرة أولاً علشان تقدر تكمل وتكبر بشكل أسرع مما كنت لو حاولت تعمل الخطوات دى من غير ما تشوف أكتر من مصدر حقق المطلوب ووصل لمشتركين كتير بالفعل !
اول حاجة وهى : في فيديوهاتك لازم تطلب من الناس تتفاعل معاك باللايكات وحتى الديسلايكات وكمان الكومنتس علشان دى حجات بتزود جدا في شعبية الفيديو اللى ممكن لو زادوا جامد يكون دا أول فيديو يدخل ترند بالنسبالك فمتنساش تدعمنا دائماً على القناة باللايكات خصوصا انها لسه لحد الوقتى مجانية.

تاني حاجة "ودا بيكون عامل مهم ان اى فيديو يتشهر على يوتيوب" : ( والفيديو بتاعك لو اتشهر هو اللى هيجيبلك مشتركين كتير جدا ) وهى الباونس ريت أو معدل الارتداد ; ودى ببساطه هى انت هتقدر تخلى المشاهد بعد ما يفتح الفيديو يكمل معاك الفيديو ولا يقفله بعد كام ثانيه، طبعا لو كمل معاك الفيديو دا بيكون شئ عظيم انما لو قفله او خرج منه في البدايه دا بيخلى يوتيوب تفهم انك بتنشر محتوى مضلل وواحده واحده هتلاقي القناة بتختفي مش بتزيد مشتركين للأسف. ودا ينقلنا لتالت خطوة بعد ما المشاهد يدخل قناتك بقا.

تالت حاجة وهى : معدل المشاهدة المقترحه ودى اتكلمت عنها بتفاصيل كتير في أكتر من شرح وفيديو قبل كده لكن اختصاراً ليها هي بتكون المشاهد بقا هيشوف قد ايه في الفيديو بتاعك بعد ما يفتح الفيديو، مع افتراض مثلا ان الفيديو بتاعك عشر دقائق والمشاهد اتفرج لحد 4 دقايق بتكون النسبة بتاعت المشاهده المقترحه 40 في المية ودى نسبة ممتازة والمعقول تكون النسبة من 25 في المية لحد 50 في المية، ولو وصلت لحد 80 90 في المية مع الحفاظ على العاملين الأول والتاني فوق اضمنلك ان الفيديو دا هيظهر في صفحة الترند بنسبة كبيره جدا جدااا.

والحاجة الرابعه بقا وهى :
تفاعلك انت مع المشاهد ودى ممكن ناخد منها مثال زى الدحيح مثلا وان ازاى المتابعين حبوا الشخصية نفسها بعيدا عن المحتوى في الأساس ودا بس من تعامل أحمد الغندور بكلمات العاطفه ومصادقه المشاهد، حسس اللى بيتفرج عليك انه صاحبك مش انه بس مجرد مشاهد لأ دا عزيزي المشاهد ودلعه كمان بعد كده.

أخيرا بقا تهيئة السيو للفيديو : زى ان الاسم يكون جذاب مع بعض الغموض اللى يشد المشاهد يدخل يشوف الفيديو، كمان الصورة المصغره تكون معبره جدا عن الفيديو وهتلاقي شرح كامل عن كيفية عمل الصور المصغرة بالتفصيل هنا : ازاي بعمل الصور المصغرة لفيديوهات اليوتيوب - صور احترافيه للمبتدئين والمحترفين في دقائق ! واخيرا ازاى تظبط الدكربشن وتلعب على الكلمات المفتاحيه والتهيئة دى اتكلمت عنها في شرح كامل متكامل هتلاقيه هنا : افضل مصدر لزيادة مشاهدات فيديوهات اليوتيوب - أخفاه عنك معظم اليوتيوبرز !

وفي النهاية أتمنى تكون استفدت من تجربتي البسيطه اللى بحاول أمشي عليها على قد ما أقدر وخلينا بقا نشوف الفيديو مع بعض :
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-