الحل النهائي مشكلة انتهاء باقة الانترنت - باقة النت مش هتخلص قبل معادها تاني!!

باقة النت عندك بتخلص في اول 10 ايام او 15 يوم او حتى 20 يوم صح ؟ مهما كانت الشركة اللى انت مشترك فيها بيحصل معاك والباقة بتخلص صح ؟ يبقي كل اللى انت هتعمله ايه بقا .. انك تتابع معايا المقال دا للنهاية علشان هقولك الحل بالتفصيل. 


السلام عليكم زوار موقع اليمانيستا الكرام، سأحدثكم اليوم عن طريقتى الخاصة التى أمكنتنى من الحفاظ على باقة الانترنت المنزلى لدي بالمنزل على الرغم من عدد المستخدمين لدى وأيضاً استخدام أقل سعة بباقات الانترنت لذا فاننا سوف نتطرق في شرحنا الى طريقة الحفاظ على باقة الانترنت المنزلي مهما كان عدد مستخدمى الشبكة فسنعرف كيفية تقليل استهلاك باقة الانترنت حتى نتمكن من توفير باقة الانترنت لتنتهى في الوقت المحدد وليس قبل ذلك وكل هذا فى الشرح الخاص بنا في هذا المقال ومعنا الحل النهائي مشكلة انتهاء باقة الانترنت.
 

 الحل النهائي مشكلة انتهاء باقة الانترنت

 
باقة النت بعد السرعات الجديدة دى زى ما أكيد كلنا عارفين مش بتكمل لآخر الشهر عند أغلب الناس دا لو مش كلهم يعنى فاحنا النهاردة هنفهم دا سببه ايه ونحاول نعالجه كده علشان الباقة تكمل معانا للآخر كده وطبعا اتكلمنا قبل كده عن الموضوع دا في فيديو على القناة وبشوية خطوات في الراوتر هيتحل معاك بس النهاردة الموضوع مختلف شوية وبعد التجربة معايا ان شاء الله الباقة على الأغلب هتكمل معاك لآخر الشهر.

خلينا في الأول نعرف ليه لما الباقات القديمة كانت شغالة مع انها كانت أقل بكتير مع ذلك كانت عادى جدا بتكمل لاخر الشهر وكانت بتفيض كمان وبعد ما زادت بقت تخلص في 10 او 15 يوم .. ودا مش لأن الشركة اللى انت مشترك فيها بتنصب عليك لأ .. انا لأكتر من شهر كنت بأحسب الاستهلاك ومتأكد ان مفيش حاجة بتتسحب زيادة.

الفرق الوحيد ان مع السرعه الزيادة بقت الفيديوهات تشتغل معانا بجودات أعلى جدا يعنى تعرف انت لو بتتفرج على فيديو بجودة 480p لمدة ساعه كاملة هتكون استهلكت تقريبا نص جيجا ! اما لو اتفرجت عليه بجودة 720p لمدة ساعه هتسحب حوالى 900 ميجا اللى هو خلاص يعنى جيجا مثلا ولو الجودة وصلت ل 1080p لنفس المدة وهى الساعه دى هتسحب أكتر من جيجا ونص .. انت متخيل .. هل أنت متخيل جيجا ونص في ساعه يعنى تقديريا كده الباقة ممكن تخلص كلها في 10 أيام بس.

طيب حل مشكلة انتهاء باقة الانترنت دي ايه بقا ؟

طبعا بجانب الشرح اللى اتكلمنا فيه قبل كده عن الموضوع واللى لو لسه ماتفرجتش عليه انصحك بيه جدا يعنى بعد ما تخلص الشرح ده " ازاى باقة الانترنت المنزلي متخلصش قبل ميعادها " .. المهم الحل هيكون في الحجات اللى بتشغل فيديوهات أونلاين زى فيسبوك ويوتيوب انستجرام وغيرهم من التطبيقات والمواقع وخلونا نتكلم عن حاجة حاجة ونبدأ نظبطها بحيث متسحبش كل الداتا دى والباقه تكمل معانا للآخر

ونبدأ بالفيسبوك اللى كلنا أكيد بنستخدمه سواء على الموبايل أو الPC .. فلو انت فاتح من الموبايل أو الPC او اللابتوب كل اللى عليك انك هتعمل الخطوات البسيطه اللى موجودة بالشرح في الفيديو تحت.

أما عن اليوتيوب فالموضوع اصعب كتير طبعا علشان هو في الأساس فيديوهات بس فداتا كتير اوى فلو بتتفرج على الموبايل اتأكد دايما انك وانت بتتفرج على أى فيديو انك مختار الجودة المناسبة يعنى وانت بتتفرج ع الفون أكيد مش محتاج جودات عاليه اوى ال480 كويسه أوى وهتشوف كل حاجة زالفل وعلشان للأسف اليوتيوب مش بتعدم تثبيت الجوده فاحنا ممكن ننزل برنامج بردو مدعوم من اليوتيوب بس بيدعم خاصية التثبيت دى ومش هيستهلك داتا كتير زى التطبيق الأساسي.

أما لو بتفتح يوتيوب بقا من الPC او اللابتوب فكل اللى عليك انك هتعمل الخطوات البسيطه اللى موجودة بالشرح في الفيديو تحت وانت بتتفرج على أى فيديو اتاكد انك مختار الجودة المناسبة اللى متسحبش داتا واللى افضلهم طبعا 480 ولا منها بتسحب داتا كتير وكمان بتكون كويسه وتتشاف كويس مش مبكسله.

وبالمثل بقا مع باقي المواقع والتطبيقات اتأكد دايما انك مختار جوده مناسبه وقليله مش كبيره على الفاضي وتسحب داتا كتير وهتلاقي ده في اغلب التطبيقات زى الانستجرام والتيك توك وغيرهم وكمان وانت بتتفرج على افلام او مسلسلات اونلاين هتلاقي الجودات مختلفه عاملهم بالمثل بردو.
 

فيديو شرح الحل النهائي مشكلة انتهاء باقة الانترنت بالتفصيل :

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-